40 talenter og ledere i alderen 25-40 år deltok på årets First Academy, som også denne gangen handlet om ledelse og dilemmaer i skjæringspunktet mellom politikk og næringsliv.
– Dette kurset har gitt innsikt i temaer vi verken har lært om under studier eller interne lederkurs, sier Victoria-Stine Kristiansen (til høyre på bildet), strategirådgiver i ABB.
Victoria deltok sammen med kollega Hanna Kjøniksen, som jobber med kundeutvikling i industrikonsernet.
– Utdanningsinstitusjonene utdanner fagspesialister – ikke ledere. Det har vært spennende å lære mer om det som skjer på innsiden i redaksjonene og politiske beslutningsprosesser. Dessuten er nivået på deltakerne veldig høyt, og vi har knyttet kontakt med mange ledere i andre bedrifter.
Det årlige kurset ble gjennomført 1.-2. mars og var det femte i rekken. Kurset ble fulltegnet på rekordtid, med påmelding etter «først til mølla-prinsippet.
Årets bidragsytere omfattet Ole Robert Reitan (CEO, Reitan Retail), Trond Sundnes (konsernsjef i DN Media Group), Thina Saltvedt (sjefsanalytiker bærekraft, Nordea), Hannah Jacobsen (partner og COO, Summa Equity) Anita Sundby (næringslivsleder og forfatter) og Kjell Terje Ringdal (retorikkekspert og assosiert professor, Høyskolen Kristiania).
I tillegg delte flere First House-rådgivere erfaring og kunnskap om politikk, media og krisehåndtering.
– Ledere i næringslivet kan altfor lite om politikk, media og rammebetingelser som påvirker virksomhetene de jobber i. Formålet med First Academy er å dele kunnskap med fremtidens toppledere og etablere arenaer for unge ledere til å bli kjent med andre talenter på tvers av sektorer, sier Cecilie Ditlev-Simonsen, partner og seniorrådgiver i First House.